Na przestrzeni wielu lat utarło się wiele teorii dotyczących aspektów korzystania z gazu płynnego (tzw. LPG). Część z nich wzięło się z praktyki, ale spora część z nich wzięła się z plotek, które krążąc wśród obywateli umacniały się i rozbudowywały. Ażeby dokładniej przybliżyć aspekty związane z wykorzystaniem gazu LPG poniżej przedstawiamy Wam do rozważenia fakty oraz mity.
MIT – Instalacja gazowa używana w środkach transportu oraz domowych instalacjach grzewczych jest niebezpieczna.
Poczucie niebezpieczeństwa leży w każdym z nas ale głównie bierze się ze świadomości, iż gaz jest substancja łatwopalną. Należy zauważyć, że benzyna również jest substancją łatwopalną, a nie przyprawia nas o taki strach. Zachowanie zasad BHP podczas tankowania oraz prawidłowo wykonana instalacja gazowa w samochodzie bądź instalacja przydomowa nie przysporzy żadnych niebezpieczeństw w procesie użytkowania
PRAWDA – Spalanie gazu płynnego wpływa pozytywnie na środowisko.
W procesie spalania gazu płynnego wydziela się o wiele mniej substancji szkodliwych niż w procesie spalania innych, „tradycyjnych” paliw.
MIT – Samochód napędzany gazem jest wolniejszy oraz słabszy
Dawno temu, był to fakt, obecnie jest to mit. Obecnie montowane instalacje gazowe są na tyle dopracowane, że nie sprawiają żadnych problemów. Nie wpływają negatywnie na prędkość podróży oraz na moc osiąganą przez silnik.
PRAWDA – Pojazd jadący na gazie pali więcej
Samochód z prawidłowo wyregulowaną instalacją zawsze spala więcej gazu LPG niż np. benzyny. Bierze się to stąd, iż gaz ma mniejszą gęstość oraz niewiele mniejszą kaloryczność, a więc do wytworzenia tej samej energii jakie dają inne paliwa (aby nie spadła moc samochodu) należy spalić go trochę więcej.
MIT – spalanie gazu w instalacji samochodowej lub domowej brzydko pachnie
Prawdą jest, że gaz jest nawaniany (ze względów bezpieczeństwa – ochrony ludzkiego życia i zdrowia). Spaliny gazu nie wytwarzają praktycznie żadnego zapachu, o ile proces spalania w pojeździe lub kotle, zostanie przeprowadzony prawidłowo, tzn. zostanie odpowiednio dobrany skład mieszanki paliwowo-powietrznej oraz moment zapłonu itp.
MIT – korzystanie z gazu psuje silnik samochodu
Podobnych słów można użyć w odniesieniu do innych paliw. Poruszanie się samochodu wymaga zaangażowania wielu ruchomych elementów, które ze względu na funkcje jakie pełnią, fizycznie zużywają się. Najwięcej awarii dotyczących instalacji gazowych lub silnika wynika z wadliwego montażu instalacji lub innych podzespołów z nią związanych, błędu ludzkiego lub użycia części niskiej jakości.